Sim City Arena | Polskie forum gry Sim City

FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy

 Forum Sim City Arena Strona Główna

   ProfilProfil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości    GalerieGalerie    ZalogujZaloguj    RejestracjaRejestracja 

SimCity 4 na WP.pl [recenzja]

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Sim City Arena Strona Główna -> Teksty
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
...AAA...
Administrator



Dołączył: 29 Gru 2006
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sławków

PostWysłany: Pią 17:31, 29 Gru 2006    Temat postu: SimCity 4 na WP.pl [recenzja]

 

Gry ekonomiczne mają swoją rzeszę fanów, którzy potrafią godzinami dopracowywać szczegóły produkcji w fabryce, czy też poszukiwać funduszy na utrzymanie prowadzonego przez siebie lotniska. Ale jest jedna gra, która pojawia się już od wielu, wielu lat i nadal nie traci na popularności. Tą grą jest Sim City, autorstwa Maxisa.
Gra przez wiele lat ewoluowała od zwykłej i posiadającej nieciekawą grafikę (na dodatek 2D), do naprawdę znakomitej i pełnej szczegółów gry. Nie tak dawno na rynku pojawiła się najnowsza część tej gry, Sim City 4 i po raz kolejny gracz będzie mógł wcielić się w burmistrza, który nie tylko zarządza, ale także rozbudowuje podległe mu miasto.

Nasze podstawowe zadania nadal nie uległy zmianie. Musimy rozbudowywać nasze miasto i dbać o jego mieszkańców, a także starać się, by przybywało ich coraz więcej. W tym celu musimy zapewnić mieszkania, elektryczność, wodę, ale nie tylko. Musimy również dbać o bezpieczeństwo, budując posterunki straży pożarnej i policji. Nie możemy również zapominać o ochronie zdrowia, budujemy więc przychodnie i szpitale. Dobrze byłoby, gdyby nasze społeczeństwo było wykształcone, więc musimy postawić kilka szkół, bibliotek i uniwersytetów. A co robić po pracy czy szkole? Ludzie lubią się rozerwać i odpocząć po ciężkiej pracy, musimy im więc zapewnić do tego odpowiednie warunki, budując place zabaw, parki, skate parki, stadiony, itp.
To wszystko dopiero podstawy. Miasta nie można zbudować od tak, klikamy myszką i miasto stoi. O nie, tak się nie da. Wszystko, co budujemy, kosztuje, a finanse mamy ograniczone. Musimy więc rozsądnie nimi gospodarować, bo bardzo szybko się skończą.

Tak jak w poprzednich częściach, mamy podział na strefy. Są strefy mieszkalne, handlowe i przemysłowe. Budując je, musimy zachować nie tylko odpowiednie proporcje między nimi, ale także odpowiednią odległość (nikt nie chce mieszkać w sąsiedztwie fabryki). Ciekawostką jest fakt, że budując strefy, gra proponuje nam automatycznie wytyczenie między nimi ulic, by jak najefektywniej wykorzystać teren. Jest to całkiem przydatna funkcja, choć nie każdy musi z niej korzystać.

Zabudowę naszego miasta musimy planować z wyprzedzeniem. Głównie chodzi o zapewnienie ludziom odpowiedniego transportu. Początkowo wystarczą zwykłe drogi, ale kiedy liczba mieszkańców zwiększy się, to zaczną się tworzyć potężne korki. Najprościej jest od razu budować dwupasmowe drogi (zwłaszcza, że później nie można tego zmienić, chyba, że zaczniemy burzyć domy). Ale to jest drogim rozwiązaniem. Łatwiej więc jest budowanie przystanków, co przez jakiś czas potrafi całkiem skutecznie bronić ulice przed zbyt dużym ruchem. Później, gdy już będziemy mieli więcej pieniędzy, warto postawić metro.

Wszystko w tej grze kosztuje i utrzymanie bardzo cienkiej granicy między zyskiem a bankructwem jest dość trudne. Wydatnie pomagają nam w tym nasi doradcy, których rady są bardzo przydatne. Szczególnie powinniśmy słuchać rad księgowej, bo to ona zajmuje się finansami miasta. Na początku zwykle wydatki będą znacznie większe niż zyski i dlatego należy tak pokierować zarządzaniem, by obie wartości przynajmniej się zrównały. Już to będzie dużym sukcesem. Potem możemy zacząć myśleć o jakichś inwestycjach.

Jednak nie zawsze zdarzy się nam należycie zarządzać kasą miasta i któregoś dnia okaże się, że widać w niej dno. Wtedy możemy albo skorzystać z pożyczki bankowej, wiedząc, że odsetki jeszcze bardziej obciążą nam budżet albo z innych propozycji. Do tych innych propozycji należą m.in. składowanie śmieci na naszym terenie, budowa bazy wojskowej, itp. Należy jednak pamiętać, że wspomniane inwestycje, oprócz zysku, powodują także spore niezadowolenie społeczne, więc mieszkańcy mogą po prostu zacząć opuszczać nasze miasto. Na szczęście kasę miasta można zapełnić nie tylko inwestycjami szkodliwymi społecznie, ale i tymi które nie powodują aż takiego oburzenia. Możemy np. sprzedawać prąd, czy wodę naszym sąsiadom (i tutaj mamy kolejną nowość, bo tych sąsiadów możemy sobie sami zbudować – mówiąc krótko możemy handlować między swoimi miastami).

Warto uważnie śledzić nastroje społeczne, bo dzięki temu poznajemy potrzeby naszych mieszkańców i możemy je szybko spełniać. Do tej pory musieliśmy śledzić komunikaty podawane nam przez naszych doradców. W Sim City 4 autorzy poszli o krok dalej. Umożliwili nam włączenie do gry naszych postaci z innej gry Maxis'a, mianowicie The Sims. Do gry możemy importować całą naszą rodzinkę. Nie odgrywają oni innej roli poza czysto informacyjną. Możemy np. dowiedzieć się ile nasz Sim jedzie do pracy, dzięki czemu możemy usprawnić komunikację, możemy też dowiedzieć się, co mu się podoba, a co przeszkadza. Jest to bardzo przydatna rzecz, ponieważ znacząco pomaga nam poznać potrzeby mieszkańców. Niestety, opcja ta jest dostępna wyłącznie dla grających w The Sims i mających już swoją rodzinkę.

Nie zapomniano także o opcji boga. W tym celu stworzone zostało specjalne menu, przy pomocy którego możemy nie tylko dowolnie kształtować teren (dodawać góry, tworzyć jeziorka, sadzić roślinki, a nawet umieścić na terenie trochę zwierząt), ale także ukarać mieszkańców naszego miasta katastrofami w postaci np. tornada, czy też wulkanu, który wyrośnie w środku miasta.

W porównaniu do poprzednich części, znacząco wzrosła lista obiektów, którymi dysponujemy. Widać to doskonale w budynkach rekreacyjnych. Możemy zbudować nie tylko mały klombik z kwiatami, ale wiele innych obiektów, od zwykłych boisk osiedlowych, po baseny, parki różnej wielkości, czy wręcz całe stadiony.
Zwiększeniu uległa także lista budowli specjalnych, ale niektóre mają negatywny wpływ na mieszkańców (hałasują, a jeśli mieszkania są blisko, to lokatorom może się to nie podobać).

Sim City 4, jak na obecne czasy przystało, jest bardzo dopracowana graficznie. Widać samochody jeżdżące po ulicach, oraz spacerujących pieszych. Autobusy wożą mieszkańców, śmieciarki sprzątają ulice, w nocy zapalają się latarnie (tak, gra posiada podział na noc i dzień), oświetlone są wtedy budynki. Widać także jak obiekty zapełniają się ludźmi (o różnych porach, w zależności od obiektu). Samoloty zostawiają smugi kondensacyjne, a jeśli miasto osiągnie odpowiedni stopień rozwoju technologicznego, a nie dbamy o środowisko, to będzie się nad nim unosił smog. Grafika jest naprawdę mocną stroną gry, jednak pociąga za sobą całkiem spore wymagania sprzętowe. By cieszyć oko pełnią detali i odpowiednio wysoką rozdzielczością, musimy dysponować naprawdę silnym sprzętem, bo gra potrafi przycinać.
Również dźwięki stoją na wysokim poziomie. Praktycznie każdy budynek po nakierowaniu na niego kursora, wydaje charakterystyczne dźwięki (np. w szkole słyszymy dzwonek na lekcje). Słychać także klaksony pojazdów, samoloty, metro, itp. Mamy wrażenie, jakbyśmy znajdowali się w samym środku prawdziwego miasta.

Sim City 4 to prawdziwa gratka dla fanów gier ekonomicznych. Takich, którzy lubią spędzać długie godziny na planowaniu zagospodarowania przestrzeni, kontrolowaniu wpływów i wydatków, a przede wszystkim na obserwowaniu jak rozwija się ich dzieło. Należy jednak pamiętać, że gra jest strasznym złodziejem czasu, bo wciąga, a wymaga naprawdę sporo wolego czasu.
Plusem jest również polska wersja językowa gry, na dodatek bardzo profesjonalnie wykonana. Dzięki niej nawet gracze słabo znający angielski, będą się dobrze bawić.

Snake wp.pl


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Sim City Arena Strona Główna -> Teksty Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
 


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

 

Style Created Freely By